Infoter.eu cikkajánló

Friss kommentek

Válogatás az infoter.eu legolvasottabb cikkeiből


'11 már
31
18:15

CIO’11: szabadulás újabb béklyókba

Mester Sándor

Jelentem, a vállalati informatika frontján a helyzet változatlan. Technológiák jönnek, vállalkozók mennek, de az alapképlet nem változik. Az informatika vállalati irányítói arra vágynak, hogy a rendszereik a lehető legkevesebb pénzt költve a lehető legjobbak, leggyorsabbak és legbiztonságosabbak legyenek, az informatika szállítói pedig olyan vállalati ügyfélről álmodoznak, aki örökre hozzájuk köti életét és ezért ráadásul rendszeresen és tervezhetően lerója kötelező háláját – sok-sok pénz formájában.

Mint rendesen, az idei CIO konferencia és kiállítás is e két érdekcsoportnak kínált elsősorban időt és teret a találkozásra (2011. március 24-25., Egerszalók). Minden korábbinál nagyobb hangsúlyt kapott a cloud computing, a számítási felhő, vagy pusztán felhő. A nagy nyomás hatására kezd kialakulni egy sajátos közhangulat, amely szerint az informatikai történelem szemétdombján végzi hamarosan az a vezető informatikus, aki legalább a terveiben nem említi, hogy az informatikai feladatokat – részben vagy egészben – mikortól végezteti majd el a felhővel, vagy a felhőben. 

Számomra a felhő egy új elnevezése a már korábban is ismert viszonyrendszernek, amely esetén – végtelenül leegyszerűsítve – az informatikai feladatait valaki vagy valami (intézmény, vállalat) nem a tulajdonában és üzemeltetésében lévő rendszerekkel végezteti el, hanem másvalaki vagy másvalami rendszereivel. 

Ebben az architektúrában – nevezzük felhőnek vagy maradian out-sourcingnak – a megrendelő, ha nem ügyel eléggé, kiszolgáltatottá válik, úgy, ahogy még soha, és szép csendesen megvalósul a szállítói álom. 

Hol tárolódnak a felhős kapcsolatban a vállalati adatok? Mi lesz, ha valamilyen okból elválnának a megrendelő és a felhőszolgáltató útjai? Visszaállítható-e a felhő előtti állapot, és ha igen, ki fizeti e visszaállítás költségeit? 

Az informatika új úton halad. A fejlődés adta lehetőségek önfeledt élvezete közepette ajánlott olykor elmerengeni azon, hogy megszabadulva régi bilincseinktől vajon az új béklyók milyen mélyen vágnak majd bele a húsunkba.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://infoter.blog.hu/api/trackback/id/tr872788845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hajdu István 2011.04.04. 15:11:51

"Visszaállítható-e a felhő előtti állapot, és ha igen, ki fizeti e visszaállítás költségeit? "

Ez egy kardinális kérdés. Vannak például olyan közösségi szolgáltatások, ahol nem törlik fizikailag a megszüntetett accountot. Ez nem etikus, de hogyan lehetne ezt ellenőrizni vállalati szinten?

Mint nem rég kiderült még a monitorozásra sem kínál minden szolgáltató világos megoldást, szervizt.

Yohei 2011.04.04. 15:12:39

A cloud computing alkalmazásával sokkal magasabb szintű biztonság garantálható, a modell számos más előnye mellett.
A tudat viszont, hogy nem házon belül, a saját szervereken vannak az adatok, nagyon komoly pszichikai gátakat jelent a döntéshozóknál.