Infoter.eu cikkajánló

Friss kommentek

Válogatás az infoter.eu legolvasottabb cikkeiből


'11 máj
05
07:45

Összetett küldetés: eMagyar pontok

spinningman


A magyar információs társadalom fejlesztésének egyik csendesen folyó, ám igen fontos szála az eMagyar pontok hálózatának kiépítése és fenntartása. A pontok küldetése összetett: a magyarságtudat erősítését is szolgálják. Néhány év alatt kiterjedtnek mondható hálózat épült ki. A program hivatalos portálja, a www.emagyar.net szerint összesen 320 ilyen helyet alakítottak ki New Yorktól Kijevig. E pontok – a határon túli magyarság földrajzi elhelyezkedésének megfelelően – a legnagyobb számban természetesen a Kárpát-medencében találhatók. Az Erdélyben működők adják a teljes szám több mint felét, 174-et. Erdélyen kívül Ausztriában, Horvátországban, az USA-ban, Brazíliában, Szerbiában, Szlovákiában, Szlovéniában és Ukrajnában működnek eMagyar pontok. 

Volt szerencsém személyesen is meglátogatni néhány ilyen pontot. A földrajzi eltéréseknek megfelelően a kép nagyon vegyes, a mérleg azonban mégis megvonható. Amerre jártam, a pontokon tapasztaltak tulajdonképpen megfeleltek a szakmai körökben gyakorta hangoztatott, sommásnak tetsző leírásoknak. Jórészt kis településeken, falvakban, kisvárosokban, azok valamely helyi közintézményében, iskolában, kultúrházban helyezkedtek el. A pontok több-kevesebb számítógépből álló informatikai terek voltak, amelyek vagy elkülönülve, vagy pedig valamilyen más funkciójú helyiségben voltak találhatóak. S volt, ahol csak egyetlen számítógép képezte a pontot. A technikai színvonal is nagyon változó. Többnyire ma már elavultnak mondható, katódsugárcsöves monitorokkal felszerelt gépeken érhették el az internetet és a többi alkalmazást a felhasználók. A helyiek elmondása alapján a használat is nagyon vegyes képet mutat, volt, ahol nagy érdeklődésről szóltak, és volt, ahol kevésbé intenzív használatról számoltak be. A működtetők elmondása szerint a használat jellemzően egyszerű internetezés, annak minden előnyével és hátrányával egyetemben (értékes tartalmak felkeresése versus a közízlés szerint nem éppen hasznos tartalmak nézegetése).
A program megvalósult – értékelése komplex feladat. E pontok megléte önmagában természetesen még nem jelenti azt, hogy az állami támogatás felhasználása hatékonyan történt. Két fő szempontot kell figyelembe venni: 1. a pontokat állami támogatásból valósították meg és tartják fenn, 2. nem csupán a technológia, az infrastruktúra és az e-inclusion, az információs társadalom szorosan vett fejlesztése a megvalósítandó cél. Az információtechnológia hatékony eszköz a magyarság kulturális kapcsolatainak ápolására, a világon szétszóratva élő magyar nemzetiségűek kapcsolattartására. Nem véletlen, hogy a fenti honlap főcíme Magyar-Magyar Platform, és az eRegio hálózaton, az eMagyar pontokon kívül is nagyon sok más témáról szól (például a kilófaló életmódkönyvekről, vagy például az adai Póni kisállatkert felújításáról, ahol lámát, afrikai birkát, törpekecskét, borzot, tarajos sült, emut és néhány pónilovat lehet megnézni). Van tehát egy fórum, amely működik, bár láthatóan vannak nehézségek és elmaradások. Például az Irányító Bizottságot a honlap szerint még ma is a majdnem egy éve nem létező Miniszterelnöki Hivatal vezeti.
Az állami támogatások, programok hatékonysági értékelése sohasem könnyű, és különösen nehéz feladat egy előzmények nélküli program megítélése. Sokan és sokféleképpen – beleértve az Európai Uniót is – értékelik a támogatások felhasználását, de tapasztalataim szerint kevés igazán jó módszer létezik. Mi több: gyakorta megesik, hogy a létező jó módszertanokat nem alkalmazzák, így kerülve el a kínos következtetések megfogalmazását.
Rendkívül kritikus eleme a programnak a fenntarthatóság. A hasonló közösségi hozzáférési pontok, hálózatok hosszú távú pénzügyi fenntartása többnyire nehézségekbe ütközik. Ha csupán az infrastruktúrát, tehát a kínálatot teremtik meg, a felhasználói igény, tehát a kereslet viszont valamilyen okból gyenge vagy hiányzik, akkor nagy az esélye annak, hogy az infrastruktúra használata nem lesz elégséges a fenntarthatósághoz, vagy a használat nem éri el a kívánt szintet. Jellemző példa erre az Európa egyes területein, például Írország ritkán lakott, gazdaságilag hátrányos helyzetű észak-nyugati térségében évekkel ezelőtt létrehozott hálózat, amelyen azután még a tartalomszolgáltatás is nehézségekbe ütközött, ha egyáltalán akadt felhasználó. A tapasztalatok alapján igen valószínű, hogy az ilyen pontok hálózatának fenntartását mindig állami forrásokból finanszírozzák majd – legalább részben. Gyorsan változik, fejlődik a technológia. Az internetezés robbanásszerűen terjed, és nem csak a hagyományosnak nevezhető kábeles-számítógépes formában, hanem sok más egyéb eszközön is, mobilneten, okostelefonon stb.
Nem véletlen, hogy míg a közösségi pontok, eMagyar pontok kiépítése alapvetően állami programokból valósult meg, addig más típusú fejlesztések – itt most főleg a mobileszközök említhetőek – alapvetően piaci alapon zajlanak. Elképzelhető, hogy a piaci alapú igény növekedésével párhuzamosan az ilyesfajta közösségi hozzáférési pontok előbb-utóbb szociális jelleget öltenek, ahol azok férhetnek hozzá az internethez, akiknek nincsen lehetőségük telefonon vagy egyéb módon internetet használni, vagy csak akkor interneteznek, ha nagyon muszáj. E szociális szerep is igen fontos. A digitális szakadék túloldalán lévők éppen ezek az emberek, megközelítésükhöz alkalmas helyek a hozzáférési pontok, különösen akkor, ha rendelkeznek megfelelő technikai felszereltséggel és szakmai támogatással, segítővel.
Az összmagyarságot erősítő csatornák egyike az eMagyar pontok hálózata. A cél jó, amelynek megvalósításához az alapok elkészültek. Fókuszálva a tartalmakra, az oktatásra, a kereslet élénkítését kell mostantól előtérbe helyezni, a meglévő infrastruktúra szükséges és elégséges fejlesztésével együtt.

2 komment

Címkék: digitális szakadék kárpát medence információs társadalom oktatás képzés emagyar

A bejegyzés trackback címe:

https://infoter.blog.hu/api/trackback/id/tr982841026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vágási_Feri 2011.05.06. 07:51:09

Ami korábban nem volt elképzelhető, ma már nem lehetetlen: minden egyes e-Magyar pontnak a hatékonyságát mérni automata vagy félautomata eszközökkel is - és akár online közétenni. Igencsak motíváltak lennének a Pontok irányítói...

spinningman 2011.05.09. 11:09:35

@Vágási_Feri: ez valóban fontos és alapvető eszköz kellene legyen, de ennél a programnál figyelembe kell venni, hogy más szempontok is vannak, pl. a magyarság kapcsolatrendszerének fenntartása, még ha maga a Pont látogatottsága nem is túl magas. A pénzfelhasználás hatékonysága érdekében persze nagyon fontos, hogy valóban használják is a Pontokat. A népszerűsítés és az eddigi, már elért eredmények továbbvitele, bővítése és javítása lenne a fő cél szerintem, az eddiginél olcsóbban és hatékonyabban.