Infoter.eu cikkajánló

Friss kommentek

Válogatás az infoter.eu legolvasottabb cikkeiből


'11 nov
10
08:05

Információs társadalom a hétköznapokban - 4. rész

spinningman

Sorozattá növünk. Több bejegyzés szólt itt arról, hogy a mindennapokban mi nehezíti az e-ügyintézés elterjedését, és arról is, hogy milyen egészen hétköznapi dolgokra lehet használni az „információs társadalom vívmányait”, túllépve a sokak számára elvontnak tűnő fogalmakon. A megszületett bejegyzéseket akár sorozattá is fel lehet fűzni, újabb és újabb példákat bemutatva, min lehetne változtatni ahhoz, hogy az információs társadalom mindennapi, mindenki számára belátható előnyöket jelentsen.

A mostani példa is saját. Elmentem a számlavezető bankomba. Sok mindent intéztem, ezek közül az egyik érdekes Infotér szempontból is. A bank akciót hirdetett, amely szerint a számlakivonatokat elektronikusan lehet kérni. A felsorolt előnyök a szokásosak: olcsóbb, kevesebb papír, mindig elérhető és bármikor újra előállítható stb. Az elektronikus számlakivonat nem egyszerűen e-mailben érkezik meg az ügyfélnek valamilyen általa megadott címre, hanem az internetbank felületre, ahová természetesen csak azonosítással lehet bejutni. Ezért a kivonatot a bank aláírás nélkül is érvényesnek fogadja el.

A levélben, postán érkező papíralapú számlakivonatot nagyon nem szeretem. Tárolni kell, a végén pedig úgyis a szemétben végzi, de a normál háztartási szemétbe nem szívesen dobom az adattartalma miatt, így külön „semlegesíteni” kell. A netbankban vagy a bankfiókban pedig bármikor elérhetőek a régi kivonatok, ha nagyon muszáj utánanézni valaminek. Ha pedig nincsen semmi gond, akkor teljesen feleslegesen állnak otthon a papírok. Így aztán amikor hallottam az elektronikus számlakivonat igénylési lehetőségről, hamar megtettem ezt, mindössze fél percig tartott a netbankon keresztül. Ami ezután furcsa volt, hogy bár az összes létező kivonatot elektronikusra váltottam át, az egyik, a hitelkártyához tartozó kivonat továbbra is ugyanúgy, papíron, borítékban érkezik. A bankfiókban ezért megkérdeztem, mi ennek az oka, és miért nem lett ez is elektronikus. Az ügyintéző megnézte, valóban igényeltem az elektronikus kivonatot, de mivel jogszabályi előírás, hogy az ilyen típusú számlát papíralapon kell megküldeni az ügyfélnek, ezért ezt nem módosíthatták.

Könnyen belátható, hogy a megoldásnak így nincs sok értelme. Az egyik számla kivonata elektronikussá válik, a másik nem, de mindkettő ugyanúgy elérhető a bankban és a netbankban is, ha szükséges. A számlakivonatok teljesen ugyanúgy néznek ki, a papíralapú verzió sincsen aláírva, lepecsételve vagy bármilyen módon hitelesítve, ami erősebbé tehetné, mint amilyen az elektronikus verzió. Csupán az a különbség, hogy az egyiket kinyomtatták, elpostázták, a másik pedig nem. A postázás nem ajánlottan történik, hanem egyszerűen bedobják a levelesládába, így csak annyi biztos utólag, hogy a bank elküldte, a megérkezés már nem. Ráadásul én magam kértem, hogy elektronikus legyen a számla, a következményeket ezért elsősorban nekem kell vállalni.

A fentiek persze nem a fontosságuk miatt érdekesek, nem nagy ügy, hogy az egyik kivonat papíron érkezik. A szemlélet fontos most is, hogy sok esetben nincsen valódi előnye a papírváltozatnak, mégis azt kell használni valamilyen okból. Ha valóban el akarunk mozdulni az e-ügyintézés irányába, legalább ott térjünk át elektronikus módra a lehető leghamarabb, ahol ennek hátránya nincsen.
 
Újabb hétköznapi anomáliákkal folytatjuk.

Szólj hozzá!

Címkék: motiváció információs társadalom elektronikus ügyintézés e közigazgatás információs társadalom hétköznapjai

A bejegyzés trackback címe:

https://infoter.blog.hu/api/trackback/id/tr523364532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.