Infoter.eu cikkajánló

Friss kommentek

Válogatás az infoter.eu legolvasottabb cikkeiből


'12 már
09
08:05

Vakon gépelést a NAT-ba!

Hajdu István

nat.jpgA Fidelitas javasolja a vakon gépelés tanításának a beemelését a NAT-ba és ezzel együtt a közoktatásba. Napjainkban mind gyakoribbnak mondható, hogy a gyerekek előbb találkoznak a billentyűzettel, mint a tanítóval, aki írásra oktatja. És később is egyre inkább a billentyűzeté az elsőség a tollal vagy ceruzával szemben.

Alig néhány éve még az SMS volt a divatos kommunikációs csatorna a diákok körében is, ám a digitális kommunikáció mára leginkább a twitter és a közösségi szolgáltatások irányába tolódott el. Telefonon, számítógépen, tableten, mindenhol gépelünk. Gépelünk munkahelyen, iskolában, otthon. Teljesen jogosnak mondható tehát a felvetés, hogy a közoktatás keretein belül tanulják meg a helyes és gyors gépelést is a nebulók. Mindebből azonban nem az következik, hogy a kézírás oktatása és alkalmazása elhagyhatóvá vagy fokozatosan háttérbe szorítható válna.

A kézírás és kézzel történő önkifejezés az emberiséggel egyidős, hiszen már a barlangrajzok is a gondolatok, vágyak és történetek kézzel megformált kifejezésére szolgáltak. A kreativitás egyik legalapvetőbb fejlesztőeszköze szintén a kéz. Ugyanígy a motorikus mozdulatok megszokása, megtanulása is a kézen át a legtermészetesebb.

Az információs társadalom és a digitális írástudás viszont (a technológia jelenlegi fejlettségi szintjén) együtt jár azzal, hogy billentyűzeten gépeljük be parancsainkat, gondolatainkat, üzeneteinket. A tanulásban és a munkavégzésben pedig nagy az előnye annak, aki vakon, tíz ujjal tud gépelni. Gyorsabb az információszerzés, gyorsabb az munkavégzés és gyorsabb az kommunikáció, ha jól és gyorsan gépelünk.

A kormány nem titkolt szándéka a műszaki képzés erősítése, amihez szintén hozzátartozik a gépírás tudás, ezért támogatható az ötlet, hogy a tíz ujjas gépelés a közoktatásban is megjelenjen, mint fejlesztendő képesség. Az, hogy melyik évfolyamokban érdemes elindítani oktatását, más kérdés. Véleményem szerint nem érdemes túlzottan korán kezdeni. Az alsóbb évfolyamokban talán a kényszer érzete erősebb lenne, mint a haszna, így talán érdemesebb ezt a 6-8., illetve a 9-12. évfolyamra tartogatni, amikor már a számítógép használata biztos alapokon nyugszik.

A Fidelitas ötlete tehát jó kezdeményezés, és azzal, hogy a NAT is rögzítené, megteremtené a lehetőséget minden gyermek számára, hogy megtanulhasson tíz ujjal, vakon gépelni.

A kezdeményezést az Infotér Egyesület is támogatja.

Szólj hozzá!

Címkék: kormány digitális információs társadalom oktatás képzés

A bejegyzés trackback címe:

https://infoter.blog.hu/api/trackback/id/tr724266294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.