Infoter.eu cikkajánló

Nincs megjeleníthető elem

Friss kommentek

Válogatás az infoter.eu legolvasottabb cikkeiből

Nincs megjeleníthető elem


'12 máj
21
08:05

Közösségi mesterséges intelligencia

ferenck

A mesterségesintelligencia-kutatásban és a kognitív tudományokban konszenzus kezd kialakulni az „intelligencia” mibenlétével, létrejöttével kapcsolatban, ami leginkább több ezer erősen specializált, „elmehálózatként” működő és együttműködő alrendszer tevékenységének eredményeként értelmezhető.

Ebből a koncepcióból kiindulva, egy ír kutató, Mark Humphrys különböző fejlesztői közösségek tevékenységét próbálja összehangolni, és működő mesterséges intelligenciát kidolgozni.

Világok és elmék
Humphrys szerint, ha a mesterséges intelligencia (MI) jól skálázható, akkor az „igazi” MI létrehozásához szerteágazó diszciplínák, különböző laboratóriumok és fejlesztőcsoportok hatékony együttműködése szükséges. A jól skálázhatóság azt takarja, hogy például egy hálózatnak nemcsak néhány számítógépre, hanem akár világméretű rendszerre is jól kell működnie, mint a World Wide Web esetében. Az analógia egyértelmű, a kutató nem véletlenül nevezte el 2001-ben indított projektjét World Wide Mind-nak (Világméretű Elme), ami egyben az ilyen jellegű rendszerek fontos prototípusa és szerver is. Jelentősége abban áll, hogy ellentétben a hasonló céllal kidolgozott korábbi rendszerekkel, könnyebbé teszi több laboratórium munkáján alapuló hibrid MI-k fejlesztését.

A kezdeményezés lényege: a szerver lehető teszi, hogy fejlesztők szoftverproblémákkal álljanak elő, mások pedig megoldást találjanak rájuk. A problémáknak nem kell feltétlenül kapcsolódniuk a mesterséges intelligencia témakörhöz, tulajdonképpen bármire vonatkozhatnak: játékokra, 3D-s virtuális közegekre, labirintus-jellegű fejtörőkre stb. A felvetett kérdések a „világok”, a megoldások az „elmék”: mindegyik offline is kidolgozható, majd feltölthető a szerverre, amely tetszőleges ideig hosztolja azt. Előbbiek a problémát, utóbbiak a megoldási javaslatot definiálják.

Bármely felhasználó futtathat a böngészőben megjelenített listáról tetszőlegesen kiválasztott elmét. A világra is és az elmére is új példa generálódik, amelyek együtt működtethetők, majd az előbbi pontszámot rendel az utóbbihoz. E pontszámot az elme létrehozói arra használhatják fel, hogy kiválasszák a legsikeresebb elméket, azaz megoldásokat, amelyek a saját hibrid rendszerük részei lesznek, anélkül, hogy egyeztetniük kellene az eredeti tervezőjével, vagy bármit fel kellene telepíteniük a számítógépükre. A későbbiekben lehetővé válik elme-hierarchiák kialakítása, ahol a legfelső szinten lévő dönt az alatta lévők problémáiról, amelyek az őalattuk lévőkről és így tovább. A genetikus algoritmusok működéséhez részben hasonló futtatás közben a világok dönthetnek a kimenő képekről, sőt, a rendszer azt is lehetővé teszi, hogy a képekből videót generáljanak.

Versengő elmék
2011-ben a tudományos és technológiai kezdeményezéseket, kutatásfejlesztéseket megítélő ír állami szervezet, az IRCSET három évre szóló támogatásban részesítette a projektet, lehetővé téve a World Wide Mind finomítását, új funkciókkal való bővítését: képek generálása immáron a kliensoldalon történik, a rendszer folyamatosan és valós időben frissíti, ahogy az adott felhasználó látja az elmék mindenkori működését, lefuttatásukat. Utóbbi azért fontos, mert az elosztott játékokban, mint az MMOG-k (massively multi-player online game, masszívan többszereplős online játékok) – a World Wide Mind is felfogható ilyenként – gyakran vesznek részt különböző (mesterségesintelligencia-alapú) ágensek. Rendeltetésük a felhasználói élmény növelése, és mivel a felhasználó valós időben látja az adott világ (játék) állapotát, technikailag semmi akadálya nincs annak, hogy ezek az ágensek (szintén valós időben) interakcióba lépjenek az elmékkel. Az elmék pedig tanulnak a mesterséges és a humán ágensekkel folytatott interakciókból. Az újítás másik előnye, hogy a rendszer így képes futtatni a felhasználó által feltöltött bármilyen „játékot.”

A projektben érintettek sok világot és elmét írtak, Humphrys és munkatársai folyamatosan válogatják ki a legjobbakat. Egyes elmék egyedi, önmagukban működő entitások, míg mások több egyedből álló hibridek. A jövőbeli terv szintén az „elosztottság” elvére, például elosztott sokmagú processzorokra rímel: tucatnyi specializált elméből álló megoldás helyett, több száz vagy akár több ezer elméből állókat kívánnak generálni.

A World Wide Mind egyébként máris egyfajta ökológiára emlékeztet, amelyben a sikertelen elmékkel senki nem foglalkozik, míg a sikereseket folyamatosan használják, hasznosítják. Kérdés, hogy az új hibridek milyen típusú problémákat lesznek képesek megoldani, és meddig fejleszthető a rendszer?
 

Szólj hozzá!

Címkék: mesterséges intelligencia információs társadalom

A bejegyzés trackback címe:

https://infoter.blog.hu/api/trackback/id/tr134506797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

süti beállítások módosítása