Infoter.eu cikkajánló

Nincs megjeleníthető elem

Friss kommentek

Válogatás az infoter.eu legolvasottabb cikkeiből

Nincs megjeleníthető elem


'12 júl
11
08:05

Wifis autók az információs szupersztrádán

ferenck

autowifi.jpgAz a tény, hogy a Ford 2010 óta vezeték nélküli internetezésre alkalmas továbbító-készülékkel szereli fel egyes modelljeit, a közeljövő közlekedésének egyik aspektusát vetíti előre: a wifi el fog terjedni a gépjármű-használatban. A gyártóóriás úgy kalkulál, hogy 2015-re Észak-Amerikában eladott autóinak 80 százaléka rendelkezik wifivel. Az autóipar más szereplői (Audi, BMW, Chrysler, General Motors, Saab stb.) szintén komoly lehetőséget látnak a járművek „mozgó hot spottá” változtatásában, az azt megalapozó infokommunikációs technológiákban, amit az iSuppli piacelemző cég prognózisa is alátámaszt: 2017-ig mintegy 7,2 millió gépkocsinak lesz wifi rendszere.

Első megközelítésben az internet-hozzáférés az autóban nemcsak furán hangzik, hanem (komolyabb ellenérvként) a vezető figyelmét is elterelheti. Csakhogy a szinte állandó online lét annyira meghatározó tényező a korai XXI. században, hogy lassan már kifejezetten kényelmetlenül érezzük magunkat, ha nem tudunk csatlakozni a világhálóra. Hozzászoktunk, hogy szinte bárhol és bármikor élő műsorokat, sporteseményeket stb. nézünk, egy végtelenített infotainment részei vagyunk. Autózás (vagy akár repülés) közben úgy érezzük, kimaradunk mindezekből.

Elemzők szerint a fogyasztók – az utasok – örülnek annak a lehetőségnek, hogy autók is kapcsolódhatnak az internethez, és elvileg a járműben ugyanúgy elérhetik majd kedvenc alkalmazásaikat, mint okostelefonról vagy tabletről (vagy éppen azokról a kocsiban). A sokszor unalmas út során a DVD által nyújtottaknál több szórakozási lehetőséghez jutnának: videókat nézhetnének, játszhatnának, közösségi hálózatokon múlathatnák a perceket, órákat. A következő lépés pedig olyan típusú alkalmazások bevezetése lenne, amelyek segítségével a szülők figyelhetnék tinédzserkorú gyerekeik kocsikázását, túllépik-e a sebességkorlátot stb.

2011 tavaszán a piacvezető távközlési és autóipari cégek (Daimler, General Motors, Honda, Hyundai Motor Company, Toyota, Volkswagen, Alpine, Panasonic, LG Electronics, Nokia, Samsung) összefogásával megalakult a járművek behálózottságának világszabványait kidolgozó Car Connectivity Consortium.

A magát az autópiac „első internetalapú telematikai és alkalmazásszolgáltató platformjaként” reklámozó, a General Motorsszal és a Subaruval szerződésben álló kaliforniai Autonet Mobile CarFi rendszerét több tízezer amerikai használja, havi 29 dollárért. A 2005-ben alapított cég egyelőre csak az észak-amerikai piacon tevékeny, de már tárgyalnak európai gyártókkal, és tevékenységi körüket ki szeretnék terjeszteni az ezen a téren is aranybányának tűnő Ázsiára is.

Európában, az Audi a Marvell Technology és a Harman Automotive rendszerét használva igyekszik nyolc készülék kapcsolódását biztosító mobil hot spotot szerelni járműveibe. A Saab szintén saját rendszert fejlesztett. Az Androidon alapuló IQon-hoz – a Google operációs rendszeréhez hasonlóan – bárki fejleszthet alkalmazást.

Minél több a hozzáférhető (nemcsak a szórakozást szolgáló, hanem a navigációra, az útviszonyok vagy a jármű állapotának monitorozására is írt) alkalmazás, annál gyorsabban bővül a piac. A fejlesztőknek előbb-utóbb azonban választaniuk kell: az autókban lévő wifi különálló hálózat legyen, vagy az utazó magával viheti saját készülékeit, és azokon kapcsolódik a világhálóra? A második lehetőség gazdaságosabbnak és praktikusabbnak is tűnik. Az első az okostelefonok és a tabletek megjelenése előtt lett volna igazán életképes. Manapság viszont például egy 4G-s iPaddel vajon miért akarnánk még egy plusz hálózati szolgáltatásért fizetni? Ebből a logikából kiindulva, készülékeink és az autó közötti gördülékeny kapcsolat megteremtése a leggyorsabban megoldandó probléma.  

A Ford is ezt a lehetőséget választotta: a SYNC-jével összekötött MyFord Touch wifi rendszer lehetővé teszi, hogy autózás közben mobiltelefonunkat, zenelejátszónkat használva legyünk online. A jármű érzékeli és az összes utas számára működő wifi jelzéssé alakítja a 3G-s, 4G-s készülékből jövő jeleket. Nincs szükség új előfizetésre, a rendszer könnyebben alkalmazkodik a vezeték nélküli készülékek gyorsan változó piacához.

A wifis autók költségek nélkül is megoszthatják egymás között az információt – amennyiben nem továbbítják azt az internetre. Az MIT, a Georgetown és a Szingapúri Nemzeti Egyetem fejlesztése, egy új algoritmus viszont csökkenteni látszik a világhálós kiadásokat is, mivel lehetővé teszi, hogy a járművek megosszák egymással a vezeték nélküli (és nem a drágább 3G, 4G stb.) internetkapcsolatot. 

Szólj hozzá!

Címkék: mobil információs társadalom információs társadalom hétköznapjai

A bejegyzés trackback címe:

https://infoter.blog.hu/api/trackback/id/tr394636477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

süti beállítások módosítása