Infoter.eu cikkajánló

Friss kommentek

Válogatás az infoter.eu legolvasottabb cikkeiből


'13 ápr
08
09:05

eCall – az okos autó telefonál a bajban

Hajdu István

nk_ecall_sign.jpg

Az unió útjain a balesetek 95%-a emberi hibából adódik, évente több tízezer ember halálát és másfél millió sérülését okozva. Nem csoda, hogy az Európai Bizottság kiemelten fontosnak tartja e statisztika javítását. No, de hogyan segíthet ebben az esetben az IKT? Szokás szerint összefogással.

Az EU energiafogyasztásának mintegy negyedét a közúti szállítmányozás teszi ki, míg az széndioxid kibocsátás ötödét adják ugyanezek a járművek. A balesetek mellett tehát a környezeti terhelés is óriási, ezért mindkét területen egyszerre kell beavatkoznia az EU-nak. A megoldás mindenképpen a zöldebb és biztonságosabb közlekedés volna, csakhogy a megvalósítás nem éppen egyszerű feladat.

Új kezdeményezés az eSafety, amely mindkét szempontot figyelembe véve tömöríti az IKT összes területéről érkező legújabb technológiákat autóinkba. Ezen okos technológiák felhasználásának egyik jó példája az eCall csomag, amely autónkat okos autóvá változtatja. Egy súlyosabb baleset bekövetkeztekor a rendszer automatikusan tárcsázza az EU egységes segélyhívóját, a 112-t, így gyorsítva meg a segítségnyújtást.

A hívást fogadó diszpécser így az autójában rekedt utasokkal azonnal felveheti a kapcsolatot, illetve késedelem nélkül eset kocsit, vagy adott esetben komolyabb segítséget küldhet, miközben a sérültek állapotát, illetve a baleset körülményeit is felderítheti.

Amennyiben az utas eszméletét vesztené, a hívást fogadó PSAP (Public Safety Answering Point) diszpécsernek így is rendelkezésére állnak a legszükségesebb adatok (minimum set of data [MSD]), hiszen az autó saját pontos helyzetét, az időt és az autó paramétereit egyszerre küldi el a hívás kezdeményezésekor. A beépített GPS így pontos helymeghatározást küld a kiérkező mentők, tűzoltók, rendőrök számára, míg az autó paramétereiből már következtetni lehet akár a baleset súlyosságára is.

ecall.pngKattintson a képre, ha eredeti méretben is meg szeretné tekinteni

Jelentősen lerövidítheti a segítség helyszínre érkezésének idejét az eCall, ami akár életeket is menthet. Természetesen manuálisan is tárcsázható a 112 az autóból egy-egy vészhelyzetben, így szinte bármilyen rendkívüli helyzet gyorsan orvosolható a havazás miatti elakadástól az ütközésig.

Minden új személyautóba és kisteherautóba beépítenék a rendszert 2015-re az EU-ban, illetve Svájcban, Norvégiában és Izlandon. A rendszer támogatói között vannak a legnagyobb autógyárak és több autós és fuvarozó szervezet is. A plusz biztonsági funkcióktól a hatóságok is sokat várnak, illetve reményeik szerint a baleseti statisztikák javulására számítanak. Mindez valóban hatékony lehet abban az esetben, ha a baj már megtörtént, mindazonáltal a baleset megelőzés terén sajnos egyelőre nem ilyen rózsás a helyzet.

Az a tény, hogy a közúti balesetek döntő többsége emberi hiba miatt következik be, mindenképpen okot adhat arra, hogy az elkövetkező években e területre is kiemelt figyelmet fordítsanak a jogalkotók, a hatóságok és a különböző tudományágak képviselői.

Mindenesetre kíváncsian várjuk a tömeggyártásból kikerülő első okos autót, amely mindent megtesz majd utasainak védelméért.

További információ

Az eCall Facebook oldala

Szólj hozzá!

Címkék: digitális jövőbenézés információs társadalom ikt gyártás információs társadalom hétköznapjai

A bejegyzés trackback címe:

https://infoter.blog.hu/api/trackback/id/tr535193764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.