Az orvosnak nem kell feltétlenül személyesen találkoznia a beteggel ahhoz, hogy diagnózist állítson fel, s a kezelés is történhet úgy, hogy a páciens nincs a kezelőjével egy helyen. Egyáltalán nem ritkaság ez az internetes alkalmazásokat intenzíven használó országokban. Interneten érkezik az ultrahang- vagy röntgenfelvétel, a laboratóriumból a vérkép, az egész kórtörténet az orvoshoz, aki akár több ezer kilométerre is lehet a betegétől, mégis képes az ellátására.
A telemedicina tulajdonképpen egy olyan egészségügyi szolgáltatás, amely során a beteg, tehát az ellátásban részesülő és az ellátó, azaz az orvos személyesen nem találkoznak, hanem a köztük lévő távolságot áthidaló netes alkalmazások segítségével lépnek kapcsolatba egymással. Az infokommunikációs eszközzel támogatott megoldások egyike a távdiagnózis, de terápiás-, távfelügyeleti eljárások is ismertek, amelyek keretében az egészségügyi szakszemélyzet a beteg megfigyelését és kezelését online kapcsolaton keresztül végzi. A rendszer működése alapvetően gép-gép kapcsolatra épül, amely információkat, adatokat közvetít a küldő és a fogadó között.
Nem csupán a betegek kommunikálhatnak a rendszer segítségével, hanem az egymástól távol tevékenykedő szakorvosok is megoszthatják egymással a kezelt személy egészségügyi adatait a lehető legjobb ellátás, kezelés érdekében. Távkonzíliumoknak nevezzük e konzultációkat, amikor is egymástól távol lévő szakemberek működnek együtt a diagnózis felállításában, illetve a kezelésben.
Magyarországon a Heim Pál Gyermekkórház egyik műtőjét szatellites videokamerával szerelték fel, ezáltal az operációt más városban, országban tartózkodó konzulens is figyelemmel követheti. A BM Központi Kórházból a mikroszkóp alá helyezett szövettani metszetek képeit juttatták már el a SOTE Patológiai és Kísérleti Rákkutató Intézetbe ISDN vonalon keresztül. Az ABN-Ambro Magyar Élet-és Nyugdíjbiztosító Rt. is megpróbálkozott a távkonzílium bevezetésével, illetve a hazai orvosok egy lelkes csoportja megalapította a Magyar Telemedicina Társaságot, így szolgálva e terület fejlesztését és népszerűsítését.
Miként garantálható az adatbiztonság? - ez az a kérdés, amelyre a telemedicinával foglalkozók keresik a megnyugtató választ. A megbízható jogosultságkezelés ugyancsak a megoldandó feladatok közé sorolható, a napi működés során pedig felmerül, hogy megfelelő-e a sávszélesség, és hogy az infrastruktúra rendelkezésre állása ötkilences-e.
Nem kétséges, hogy a telemedicina nagy jövő előtt áll. Itt az ideje, hogy gyors fejlődése hazánkban is meginduljon.
Friss kommentek