Útlevél lehet a diploma a jobb életbe. Obama is így látja, aki most egy olyan struktúrát keres, amelyben nem az intézmények, hanem a tanulni vágyók állnak a középpontban.
Az Unió helyzetéről szól idei beszédében Barack Obama amerikai elnök csupán egyetlen percet beszélt a felsőoktatásról, a szakértők szerint viszont készül egy terv, amely a teljes felsőoktatási rendszert új alapokra helyezi az Amerikai Egyesült Államokban.
Néhány mondattal leírható az új megközelítés, viszont hosszasan merenghetünk azon, hogy milyen eredményekkel és – kellemetlen mellékhatásként – milyen érdeksérelmekkel járhat, ahogyan ez már lenni szokott, amikor a változás vagy változtatás fenekestül forgatja fel a megszokottat, a bejáratottat, a rég lepacsizottat.
Egyszerű a cél: legyen a felsőoktatás tanulóközpontú. Tehát ne az oktatásban résztvevő intézmények érdekei legyenek a meghatározóak, hanem a tanulók igényei. (E sorok írója e témában már készített interjút, amelyet érdemes most újranézni.)
Szakértők szerint viszont ha elfogadjuk, hogy a tanuló legyen az oktatás centrumában, akkor egészen másképpen kell a felsőoktatási intézményeket megítélni. Nem dicső múltjuk, hanem az intézmények valóságos teljesítménye, működése és elért eredményei lesznek azok, amelyek számítanak majd, amikor a szövetségi források elosztására kerül sor. És van elemző, aki úgy véli: az Obama-víziót megvalósító rendszerbe új felsőoktatási intézmények is beléphetnek – megfelelő akkreditálás után.
Tehát tér nyílhat az innovatív, korszerű infokommunikációs megoldásokat és ehhez igazodó metodológiát alkalmazó induló (startup) oktatási vállalkozásoknak.
Friss kommentek