Hivatalosan is a Samsung a legnagyobb mobilgyártó a világon. Mit jelent ez, és miért lett belőle akkora hír? Változik-e valami is, ha mostantól a koreai cégóriásé a piaci torta legnagyobb szelete?
A globális mobiltelefonos piacon a részesedésért folyó küzdelem sokáig csupán a második hely megszerzését folyt, mert a Nokia 40% fölötti előnye behozhatatlannak tűnt. Aztán megjelentek az okostelefonok, és lassan beindult az átrendeződés. 2008-tól a hagyományos telefonok helyett egyre inkább az okostelefonok felé fordultak a vásárlók. Vonzó újdonság volt az érintésre reagáló képernyő és az egyre több funkció, amelyek a telefonok képességeit drasztikusan kiterjesztették.
Persze a Microsoft és a Nokia nem értették először, hogy mi ez a nagy felhajtás, és pillanatnyi fellángolásként értékelték az Apple által megteremtett új irányt. Miért? Mert az, amit okostelefonnak kezdtek nevezni, már régen a piacon volt. Windows Mobile rendszerre épülve jó ideje lehetett olyan készülékeket kapni, amelyek kimerítették az okostelefonok definícióját, ám ezeket valahogy mégsem vásárolták a széles néptömegek.
Túlságosan professzionálisak voltak, egy szűk célcsoport igényeit elégítették ki, hiányzott az a bizonyos "eye candy", a felhasználói élmény. A régebbi, rezisztív kijelzők is érintősök voltak ugyan, de a kis képméret miatt és a nyomás érzékeléséhez leginkább apró kis ceruzákkal lehetett ezeket könnyen használni, míg az Apple egy új irányt mutatott. Ujjal is kényelmesen használható felületet és ehhez igazított operációs rendszert fejlesztett ki.
Igaz ugyan, hogy alig tudott valamit az akkori Windows Mobile eszközök tudásából, mégis hirtelen érdeklődni kezdtek iránta az emberek, tömegek váltották le az idő közben gyorsan reagáló gyártók megoldásaira a hagyományos, többnyire modern operációs rendszer nélküli telefonjaikat. A Nokia ekkor még bőven a világ tetején ült részesedésével, úgy tűnt, nincs félni valója. Nem is reagált időben a változásokra. Nagy vállalat, lassan őrlő malmokkal.
Hogy mi történt azóta, ismert, az okos készülékek sorra döntik meg az eladási rekordokat. Úgy tűnik, az új szegmens meghódítása a Samsungnak sikerült a legjobban, amely így átvette a Nokiától az elsőséget a mobileladások globális ranglistáján. Hogy a Nokia hol áll meg, nem tudni, de azért az eltűnését prognosztizálóknak igen sokáig kell még várniuk, mint ahogyan a hagyományos telefonokat temetőknek is.
A Samsung elsőségére komplex a magyarázat. A "Kelet" erősödését igazolja minden eladott Samsung termék. Hiába mondják néhányan, hogy nem megfelelő minőségűek a cég termékei, mégis ezekből fogy a legtöbb. Az is belátható, hogy a Samsung több szektorban elért eredménye nem egy véletlen és egyszeri fellángolás eredménye, vagyis az effajta sorozatgyártás és a piac elárasztása hatékonyan működhet.
Hogy e tény veszélyes-e a piac jövőjére, egyelőre nem látható. Az mindenesetre elmondható, hogy többségünknek van otthon legalább egy Samsung terméke, és többnyire elégedettek vagyunk a márkával. Ha pedig valóban így van, akkor nem beszélhetünk a piac silány minőségű termékekkel történő elárasztásáról, hanem inkább a hatalom tudatosan megtervezett és végrehajtott átvételről a mobilpiacon.
Friss kommentek