Országos Virtuális Könyvespolc Programot indított a Műszaki Kiadó. A közoktatást gazdagító kezdeményezés a hagyományos tankönyvek online, interaktív változatait kínálja az iskoláknak. A diákok figyelmét a tudás hordozói iránt így szeretnék felkelteni és - a közös, interaktív feladatok révén - fenn is tartani, amennyire csak lehetséges. De formáljuk az állítást kérdéssé: lehetséges-e?
A kiadói saját felmérése szerint a megkérdezett iskolák kétharmada átlagos IKT felszereltséggel rendelkezik, ugyanis van legalább 1-2 olyan terem, amelyben számítógép előtt ülhetnek a diákok, és van digitális tábla, így haszonnal vethetnék be az OK! online könyveket is. Nyilvánvaló, hogy nem juthat el mindenhová a kezdeményezés, ám így is már 4000 partneriskola megkapja az eléréshez szükséges információkat.
Havonta az iskolák négy digitális tankönyvet használhatnak, amelyből kettőt a kiadó határoz meg. Ez azért elég furcsa kikötés. Egy másik érdekes dolog, hogy a felmérésben mindössze 1800 iskolát vontak be a felmérésbe, holott csak általános iskolából több mint 3000 van jelenleg az országban (igaz ugyan, hogy számuk évek óta egyre csökken). Másfelől nem biztos, hogy reprezentatív maga a felmérés sem, mert nem tudni, milyen iskolákat, mely körzetekből és milyen alapon választottak ki a kutatáshoz.
Bizonyosra vehető, hogy az iskolák nagy hányadának nem az IKT fejlesztése a legnagyobb gond. A kezdeményezés és maga a program is azonban jó megoldás lehet ott, ahol a feltételek adottak, a jobb helyzetben lévő iskoláktól ugyanis nem lehet megtagadni a haladás jogát.
Kipróbáltam én is a sajtósoknak szánt tesztverziós könyvespolcot. A könyvek listája és változatossága megfelelő lehet, hiszen havonta egyébként is csupán két szabad választása lehet egy partnernek. Az alapvető könyvek, mint Matematika, Történelem mellett például fellelhető az Autóvillamosság című tankönyv elektronikus változata is.
Megnyitva egy könyvet, annak papír alapú képmása jelenik meg lapozható, színes formában, itt-ott úgynevezett hot spotokkal díszítve, bemutató jelleggel. Ez utóbbiak a kiadó szerint rendkívül hasznosak, mert a tanulót arra ösztönzik, szoktatják, hogy tanuljon meg plusz információt beszerezni az adott témáról. Akadnak olyan művek is a tesztverziók között, amelyek nem tartalmaznak hot spotokat, ezek kibővítése a felhasználókra vár.
A pontok mindig egy-egy kiegészítő, magyarázó jellegű képet, jegyzetet vagy linket tartalmaznak egy fogalom, szócikk vagy hasonlók kapcsán. Ha a tanároknak sikerül érdekes, hasznos információkkal előrukkolni, jelentősen megnőhet a szerepe a tankönyveknek.
A kisiskolásoknak szánt színes, sok teret adó könyvek nem tartalmaznak egyetlen interaktív elemet sem alapesetben (és a dekorálásra, színes illusztrációk elhelyezésére sem adnak elég lehetőséget), pedig e kategóriában lett volna a leglátványosabb a tanulás segítése például a helyes válaszok kiválaszthatóságával. A csupán lapozható a könyvek esetében nem igazán lehet az online működés előnyeit megfogni, így legalább vizuálisan ingergazdagabbá kellene tenni őket.
A rendszer lehetőséget nyújt hang-, szöveges vagy fényképes jegyzet hozzáadására, illetve linkek beszúrására. Lehet rajzolni is vagy szöveget kiemelni. A módosításokat viszont előre meg kell majd csinálniuk a tanároknak, munkaidőn kívül. A diákok pedig számítógép előtt ülve sem fogják talán szívesebben venni az általuk nem kedvelt tananyagot, ha nem teszik valóban érdekessé azt számukra.
Ha sikerül valóban hasznos és látványos tartalommal megtölteni a tankönyveket, és ha folyamatosan karban tartják a tananyagaikat a tanárok, iskolák, hasznos lehet a virtuális könyvespolc azokon a helyeken, ahol minden szükséges feltétel rendelkezésre is áll. Kérdések és kételyek is felmerülnek még az ötlet és a kivitelezés kapcsán. Az első visszajelzések is fontosak, ám már így is kimondható, hogy itt egy újabb kezdeményezés, amely igyekszik kiaknázni az IKT adta lehetőségeket a közoktatás érdekekesebbé tételében.
Friss kommentek