Több mint 1 milliárd aktív felhasználójával az Facebook az emberiség legnagyobb közösségi tere. Matematikus legyen a talpán, aki nemcsak azt akarja regisztrálni, hogy mennyi a júzer, hanem arra vágyik, hogy elemezze, miként léteznek, miről kommunikálnak a digitális tér e kontinensének lakói.
Stephen Wolfram egyike azon tudósoknak, akik az emberek megismerésének elsődleges terepéül a legnépszerűbb közösségi oldalt választotta. Wolfram legfrissebb blogbejegyzésében ismerteti kutatásainak újabb eredményeit. Egymilliónál is többen vannak azok, akik a Wolfram által indított programban együttműködnek a tudóssal és adatokkal is segítik a tudományos kutatást.
Jellemzően 342 kapcsolattal rendelkezik egy átlagos Facebook-felhasználó, s a kapcsolatok száma erősen függ a júzer életkorától. A 20 év körüliek a bajnokok e téren, e kortól felfelé haladva lassan, de biztosan csökken a barátok száma. Egészen 42-44 éves korig a barátok jellemzően a júzerek korosztályába tartoznak, a korban felfelé haladva azonban a barátok eloszlása gazdagodik – igen valószínűen a közösségi oldalra belépő gyermekek, ifjú rokonok hatására.
A Facebook amerkai felhasználóinak korfája erősen elüt a népszámlálásból származtatott korfától: a közösségi oldalon a 20-25 év közé eső korosztály erősen felülreprezentált, ezért nem túlzás azt mondani, hogy a Facebook elsősorban a huszonévesek digitális tere (minden bizonnyal hasonló lehet a helyzet a magyarországi felhasználók körében is).
Túl a demográfiai adatokon, Wolfram és csapata az iránt is érdeklődik, hogy a Facebook felületein miről is értekeznek a felhasználók. A kapott eredményekben nincs semmi meglepő. A sportról és politikáról a pasik posztolnak többet, míg a divatról, az egészségről, a házi kedvencekről, a társasági történésekről, a családról és barátokról a nők szeretnek inkább egymás között eszmét és információt cserélni.
Alig mutatkozik különbség a nemek között a Facebookon az egyik legnépszerűbbnek tűnő közlési forma gyakorlásában, vagyis abban, amikor a júzer idézetek, életfilozófiai megállapítások, örök igazságoknak vélt mondások közzétételével megy a kifinomultabb ízlésűek agyarára.
Maga a kutató vallja meg, hogy hervasztóan közhelyes a kapott eredmények java. Szerintem ebben nincs semmi meglepő, az emberek többsége nem lesz más a digitális térben, mint amilyen a valóságban.
Friss kommentek