Nincs távolság és nincs idő – nanotérben élünk. Nem számít, hány ezer kilométer választ el két embert, a kapcsolat létrejöhet közöttük egy szemvillanás alatt, anélkül, hogy egy lépést is tennének. Folyamatosan kommunikálunk, aktívak vagyunk, információkat és jeleket adunk magunkról – akkor is, amikor kikapcsolunk.
Az online nemzedék számára – még ha nem is tudatosan megélt, de – ismert az "always online" (mindig online, elérhető) fogalma. Facebook, Twitter, Myspace, Youtube, különböző levelezőrendszerek – az online felületek száma a végtelenhez kezd közelíteni. E nemzedék egyre kevesebb sms üzenetet küld, mert nem szívesen fizet érte, ha ingyen is beszélgethet, és azért is, mert azonnali választ vár a beszélgető partnertől. Szinte bárhol és bármikor internetezhetünk az okostelefonokon, mindig elérhetők vagyunk a nap 24 órájában, az év minden napján.
Valljuk be, jó tudni, hogy mindig képben vagyunk, és hogy egy kattintás csupán látni, mi történik éppen a világban, mi van az ismerősökkel, és persze jó első kézből és azonnal értesülni minden minket érintő fontos eseményről.
A 13–17 éves korosztály 91 százaléka rendelkezik otthon internet hozzáféréssel, 93 százalékuknak pedig van mobil készüléke, amelynek 43 százaléka okostelefon – derült ki abból a kutatási anyagból, amely Kósa Éva és László Miklós vezetésével készült a fiatalok médiahasználatáról a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) számára.
Nem csak az okostelefonok eladásának a növekedése mutatja az aktív kommunikáció terjedését, hanem a közösségi oldalakon jelenlévők és regisztrálók számának az emelkedése is. A Facebook jelenleg 750 millió taggal rendelkezik, a következő cél pedig az egy milliárd felhasználó, amelyet előreláthatólag 2012 márciusára próbálnak elérni. A jelenlegi sebességgel – naponta 500 ezer új belépőt regisztrálnak – erre megvan az esély. (Magyarországról pedig – a 2011. június 30-i állapot szerint –3,4 millióan facebookosok.)
Egy friss infógrafika szerint egy perc, azaz 60 másodperc alatt hatalmas mennyiségű adatforgalom és adattermelés megy végbe a világhálón. Ennyi idő alatt 168 millió levelet küldenek el, 694 ezer keresést indítanak a Google keresőrendszerében, a Youtube-on pedig 600 új videót töltenek fel, ami körülbelül 25 órányi anyag. A Facebookon 510 ezer új komment jön létre, a Flickr oldalra 6 ezer új kép kerül fel, továbbá 24 ezer honlaplátogatást tesznek az emberek. Napi kattintások terén a Google tartja a listát, 8 milliárd kattintással, utána pedig a Youtube következik 2 milliárd kattintással.
Az állandó elérhetőséget és az információk száguldását élvezzük, egyelőre az előnyöket látjuk. Nem tudjuk, meddig tart a gyorsulás, mikor jön el a tempóvesztés, esetleg a stagnálás. Fenntartható-e, vagy fenntartandó-e a web szárnyalása? Mit látunk majd, ha eloszlik a következő időket rejtő homály, mi tűnik majd elő, ha a jövő jelenné lesz?
Friss kommentek